Få nogle små fif til at løbe bedre

Dato: 14. marts 2019
Løber du rigtigt? Eller har du overvejet at få en til at kigge på din løbestil, så du kan løbe hurtigere og bedre over tid?

Det spørgsmål stiller mine kunder mig tit - om de løber rigtigt, og om der er nogle ting, de kan lave om, så de kommer til at bruge mindre energi.

Svaret er JA. Du kan faktisk gøre rigtig meget selv for at få en bedre løbestil, når du for eksempel løber 400 meter-intervaller eller en 5 kilometers-tempotur i skoven. Jeg vil komme med nogle forskellige fifs, som du kan tage med næste gang, du skal løbe en tur.
 

Tips til en bedre løbestil


Dét, som er vigtigt, når du løber en tur er, at du husker at læne dig en lille smule fremover. Målet i dette tilfælde er, at du skal lande under din krop. Det vil sige midt om foden, når du tager et skridt.

Når du så lander på midt foden, undgår du en hællanding, som ellers gør, at du stopper farten.

SÅ LAND ALTID PÅ MIDTFODEN. Derudover skal du have 90 % albuevinkel, hvor du trækker en lille smule ind over kroppen, men ikke for meget, så du undgår at rotere i kroppen. Hvis du roterer for meget, når du løber, går det ud over din effektivitet – det er kort sagt spild af din energi.

Dit hoved må ikke komme foran eller bagom kroppen. Der skal dit hoved være i en lige linje langs kroppen. I forhold til dit knæ, når du løber, så skal det være i en 60 graders vinkel. Det vil sige, at dit ben er bukket en lille smule, så det ikke er strakt, men bøjet.

Tæl også dine skridt – den optimale løbekadence for langt de fleste mennesker er 180 skridt i minuttet. Jo flere skridt, du tager, jo bedre bliver elasticiteten i dine muskler. Når det er sagt, er det selvfølgelig individuelt hvilken løbekadence, der passer til den enkelte. Det er derfor en god idé at få en professionel ind over, når du gerne vil forbedre din løbestil.

Se videoen og læs mere nedenfor.

Få hjælp af en ven – eller af mig

 
Alt dette er næsten umuligt for dig at kigge efter, når du løber alene. Det kan derfor være en god idé, at du får en ven til at filme din løbestil fra siden af. På den måde kan du hurtig tjekke, om du løber rigtigt eller forkert ud fra de små fifs, som jeg har givet dit. 
 
Jeg er naturligvis også klar til at hjælpe dig med at blive en endnu bedre løber. Fordelen ved at bruge mig som din personlige løbetræner, er, at du kommer korrekt i gang helt fra start – og så slipper du for at gøre det forkert og måske endda pådrage dig en skade.
 
Vil du lære mig bedre at kende, inden du kontakter mig? Så klik her  og kom til en side, hvor du læser mere om mig, og hvor du finder en video, hvor jeg introducerer mig selv og mit koncept.
 
Kontakt mig – så tager vi en helt uforpligtende snak om, hvad du ønsker at opnå med din træning.
 
Rigtig god fornøjelse med løbetræningen.
 

Vil du læse mere?

 
På min blog har jeg samlet en masse inspiration og information om løb og træning. Læs for eksempel, hvordan du finder motivationen frem til at komme ud og løbe, selvom vejret er dårligt.
 
Eller måske er du interesseret i at læse om, hvordan du kommer af med en irriterende hælspore?
 
Til sidst vil du måske læse om alle de succesoplevelser, mine klienter har haft – klik her og kom til referencer!
Peter Liljensten – Din personlig træner og løbeekspert – E-mail: hej@peterliljensten.dk  – Telefon: +45 5042 5816
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.
Peter Liljenstenhej@peterliljensten.dkCVR: 35551476+45 50 42 58 16